07-06-2018 / Digitale transformatie /
Digitale transformatie

Hoe toekomstbestendig is uw organisatie?

Digitale transformatie. Het is een veel besproken onderwerp en kan u haast niet zijn ontgaan. Er zijn een hoop verschillende definities van het begrip in omloop, maar wat houdt digitale transformatie nou eigenlijk in? En nog veel belangrijker, wat betekent dit mogelijk voor uw bedrijf?

 

Technologische ontwikkeling

Het landschap van producten en diensten is sinds de industriële revolutie drastisch veranderd. De sterk groeiende technologische ontwikkeling heeft direct effect op de veranderende behoefte en bereikbaarheid van onze klanten. Zo maken de nieuwe technologieën het bijvoorbeeld mogelijk om real-time invulling te geven aan de snel veranderende klantbehoeftes.

 

Om een duidelijk beeld te schetsen, gaan we slechts een decennium terug in de tijd. Alleen al in de afgelopen tien jaar is de wereld door de ontwikkeling en komst van nieuwe technologieën drastisch veranderd. Ontwikkelingen als Blockchain en Virtual en Augmented Reality bestonden nog niet. Artificial Intelligence (AI), Cloud-oplossingen en Internet of Things (IoT) stonden nog echt in de kinderschoenen. En grootmachten als Uber, AirBnb en Netflix hadden nog geen bestaansrecht.

 

Kans of bedreiging?

Het hoge tempo waarin technologische innovaties toegankelijk worden voor de markt is voor veel organisaties moeilijk bij te houden. Binnen de organisaties waarvoor het te snel gaat, is dit een realistische bedreiging voor het toekomstig bestaan. De bedrijven van vandaag kunnen morgen namelijk zomaar verleden tijd zijn. Het is niet voor niets dat de opkomst van disruptieve organisaties zoals Uber en AirBnb de markt opschudt. Maar voor wie mee wilt in de nieuwe digitale wereld bieden de snelle technologische ontwikkelingen vooral een hoop kansen.

Investeren staat niet gelijk aan transformeren

Digitale transformatie betekent niet simpelweg investeren in technologie. Het betreft een bredere visie die gericht is op de manier van werken binnen het digitale ecosysteem. De eindgebruiker dient centraal gesteld te worden in het ontwerp van de diensten en/-of services. Als gevolg van deze (nieuwe) invalshoek, kan het blijken dat het huidige businessmodel niet meer relevant is en er kritisch nagedacht moet worden over een toekomstbestendig model.

 

Een heldere (digitale) strategie maakt het groeipad van de benodigde transformatie inzichtelijk. Ongeacht de omvang van de transformatie zal er namelijk sprake zijn van verandering in uw organisatie. Denk hierbij aan verandering op het gebied van klantinteractie en klantbeleving, waarde proposities en bedrijfsprocessen.

 

Een succesvolle digitale transformatie is dus onlosmakelijk verbonden met verandering in de manier van werken in de organisatie. Bij de implementatie van de veranderingen staat daarom sowieso één ding centraal: de mensen in uw bedrijf. De implementatie van een sterke strategie is pas succesvol wanneer de veranderingen door alle lagen binnen de organisatie worden gedragen. Kortom, zorg voor betrokkenheid en helderheid in wat de transformatie voor uw mensen betekent.

Voorbeeld: Van videotheek naar online streaming content

Zoals je sinds de jaren 90 voor een degelijke vrijetijdsinvulling nog naar de lokale videotheek kon, om vervolgens thuis de kersverse top-gun videocassette in de VCR te stoppen, is de videotheek hedendaags een uitgestorven fenomeen in het Nederlandse straatbeeld. Een significante verandering van gebruikersbehoeften die mogelijk tot stand is gekomen door bedrijven die inspelen op technologische mogelijkheden, zoals het aanbieden van on-demand streaming diensten. De Amerikaanse videotheek Blockbuster was op zijn piek in 2004 met 9.094 winkels en 84.300 werknemers. Slechts 6 jaar later waren ze in 2010 genoodzaakt faillissement aan te vragen. Het ontbreken van een succesvolle digitale strategie, het rigide businessmodel en de inrichting van de organisatie speelden een hoofdrol in de ondergang van de verhuurgigant. En dat terwijl de toenmalige CEO van Blockbuster in 2000 een aanbod had afgeslagen om Netflix over te nemen voor 50 miljoen dollar.

 

De Nederlandse keten Videoland ging, eveneens in het jaar 2010, met het fysieke winkelmodel ten onder. Met de uiteindelijke overname door RTL van de digitale tak van Videoland in 2013 is er een duidelijke nieuwe weg ingeslagen. Het video-on-demand platform “RTL XL” was een degelijke aanvulling om de concurrentie aan te kunnen gaan met andere online video/content streaming-diensten.

 

RTL NL: een digitale overlevingsstrategie

RTL Nederland heeft in augustus 2017 nog te kampen gehad met een sterke winstdaling wegens afgenomen advertentie-inkomsten behorende bij de lineaire tv-programmering. Het Videoland concept lijkt reeds goed geland. Het succes valt goed te rijmen met de per april 2018 verkondigde verandering in strategie van “TV Centric naar Fan Centric”. Kortom, RTL pakt het goed aan door de behoeften en drijfveren van de consument centraal te stellen. Het hebben van een duidelijk gedefinieerde (digitale) strategie, bepaalt in grote mate het overlevingsvermogen van een bedrijf.

 

Conclusion Zuyd

Elke organisatie, ongeacht de sector of industrie, zal zichzelf met enige regelmaat kritisch onder de loep moeten nemen om vast te stellen of de organisatie en haar activiteiten toekomstbestendig zijn. Om te overleven zal een bepaalde mate van disruptie en digitale transformatie nodig zijn.

 

Gedreven door het motto “Business Done Differently” voelen we ons comfortabel in onze rol als regionale transformatie partner-in-crime. We begrijpen dat dergelijke transformaties voor de bestaande organisatie enorm ingrijpend, ofwel disruptief van karakter, kunnen zijn. Begin eens door met een frisse blik naar het huidige businessmodel te kijken en breng de kansen voor uw organisatie in kaart in relatie tot nieuwe digitale technologieën.

 

Wij denken graag met u mee.

Dorus Marchal
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.
Bel Dorus Marchal 06 1008 9029